بازاریابی بینالمللی چیست؟
بازاریابی بینالمللی ،بازاریابی خدمات و کالا از یک کشور به سایر کشورها و همچنین شناسایی نیازهای مردم سراسر جهان میباشد. تفاوت اصلی بین بازاریابی داخلی و بازاریابی بینالمللی این است که بازاریابی بینالمللی استفاده از اصول بازاریابی برای بیش از یک کشور است در صورتیکه بازاریابی داخلی اقدام به شناسایی نیازهای داخلی یک کشور و ارائه کالا و خدمات مورد نیاز داخلی را شامل می شود. سازمانها باید تفاوت در ارزشهاوآداب و رسوم ملتها راشناسایی و مورد پذیرش قرار دهند و سپس به تناسب آداب و رسوم شناخته شده محصول و خدمات مورد نیاز مردمان آن کشور خاص راطراحی و ارائه کنند. هدف سازمان ها وشرکتها از ورود به بازارهای بینالمللی ایجاد فرصت مناسب برای کسب سود بیشتر است.
تفاوت بازاریابی بینالمللی و بازاریابی جهانی:
بازاریابی بینالمللی بسیار متفاوت با بازاریابی جهانی است آنها مشابه به نظر میرسند اما در بازاریابی بینالمللی تصمیمات در یک کشور با کارکنانی که در مورد بازارهای هدف اطلاعاتی دارند ساخته میشود، اما بازاریابی جهانی تمام جهان را یکی میبیند و محصولاتی را متناسب با نیازهای کل افراد تولید میکند.
اصلیترین تفاوت بازاریابی جهانی با بازاریابی بینالمللی این است که در بازاریابی بینالمللی رویکرد چند محوری در نظر گرفته میشود یعنی براساس عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره محصولات متناسب با آن کشور تولید و به فروش میرسد اما در بازاریابی جهانی در تلاش برای ساخت یک محصول واحد هستند که نیازهای کل مشتریان را برطرف کند.
بازاریابی عملیات و یا فرآیندی است که به ما این امکان را می دهد تا محصولات و خدمات خود را به منظور کسب سود به مصرف کنندگان ارائه نماییم. بازاریابی بینالمللی، استفاده از اصول بازاریابی برای بیش از یک کشور است. و لیکن بین بازاریابی بینالمللی و بازاریابی جهانی تفاوتهایی وجود دارد.
بسیاری از شرکتها و سازمان هامیدانند که اگر تنها روی بازارهای داخلی تمرکز کنند بدون تردید با محدودیت و سود کمتری مواجه خواهند شد بنابراین برای کسب سود بیشترو رخنه دربازارها به فکر گسترش کسبوکار خود هستند. همچنین شرکتها برای ادامهی رشد باید قادر به مقابله و رقابت با بازارهای جهانی باشند. در ادامه تعریف بازاریابی جهانی و بازاریابی بینالمللی و تفاوتهای آنها مطرح شده است
.بازاریابی جهانی چیست؟
بازاریابی جهانی درواقع فعالیتهای بازاریابی هماهنگ و یکپارچه در سراسر بازارهای چند کشور است. (Jonny K. Johansson ) بازاریابی جهانی را به عنوان برادر بزرگتر بازاریابی بینالمللی تعریف میکند.
این فرآیند شامل انتقال یک و یا چندمحصول و یا خدمت نهایی در سراسر جهان است. بازاریابی جهانی فراتر از فروش یک محصول بینالمللی است(شامل تمام فرآیندهای برنامهریزی، تولید، قرار دادن و ترویج محصولات یک شرکت در بازارهای سراسر جهان است ) شرکت ها و سازمان های بزرگ اغلب دفاتری در کشورهای مختلف دارند اما با گسترش اینترنت شرکتهای کوچک هم میتوانندمحصولات و خدمات خود را به مشتریان در سراسر جهان برسانند. در بازاریابی جهانی هیچ تفاوتی بین یک بازار محلی و بازاری در هزاران کیلومتر دورتر وجود ندارد و محصولی که عرضه میشود در هر دوی این بازارها یکسان است.