مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

با سپاس از استاد محترم جناب آقای دکتر مهدی نورسینا
مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

با سپاس از استاد محترم جناب آقای دکتر مهدی نورسینا

بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)چیست؟

بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)چیست؟

Image result for ‫بازاریابی چریکی نوشته‌ی جی کنراد لوینسون‬‎

گردآوری: نواب معینی فر

علم بازاریابی از علوم پایه دنیای تجارت محسوب می‌شود. بازاریابی گستره عظیمی از استراتژی‌ها و برنامه‌ها را برای رونق دادن به یک کسب‌وکار و حفظ این رونق به کار می‌گیرد. بازاریابی در واقع اقدام به خلق عقاید مشتریان نسبت به یک محصول و سپس حفظ این عقاید در ذهن آنان می‌کند. 

یکی از نقص‌های موجود در بازاریابی سنتی پرهزینه بودن آن است به‌گونه‌ای که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک با وجود تمایل به استفاده از آن، نمی‌توانند هزینه‌های آن را متقبل شوند. 

بازاریابی چریکی که از آن به عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز نام برده می‌شود نوعی از برنامه‌های بازاریابی است که در آن سعی می‌شود ترویجاتی بر پایه خلاقیت و برخلاف عرف متداول انجام شود که دارای حداکثر بازده ممکن است. در واقع این نوع بازاریابی با هزینه‌ای که برای ترویج و تبلیغ می‌کند(۷۰ درصد هزینه‌های خود را صرف تبلیغات و ۳۰ درصد را خرج سایر آمیخته‌های بازار) حداکثر توجه و احساسات مشتری را در مقایسه با بازاریابی سنتی بر می‌انگیزد و باعث می‌شود تا تبلیغات عمیقا به یاد مشتریان بماند.

بازاریابی چریکی را جی کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson)در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد.

 اصولی که بازاریابی چریکی را متمایز می‌کند پایه‌گذاری آن بر روانشناختی افراد و طریقه تفکر، واکنش آنها، تاکید بر منافع به جای فروش، تمرکز بیشتر بر مخاطبان هدف در مقابل بازاریابی انبوه و استفاده بیشتر از تکنولوژی‌ها در بازاریابی است. جی کنراد لوینسون کسی که برای اولین بار به تعریف بازاریابی چریکی پرداخت ، مراحل اجرای بازاریابی چریکی  را در چند مرحله بیان می‌دارد: ابتدا بازار را تحت نظر بگیرید و بازار، محصول، خدمت، گزینه‌های رسانه‌ای، رقابت، مشتریان، تکنولوژی، مزیت‌های قابل دستیابی ترکیب شدن با شرکای بالقوه بازاریابی را جست‌وجو کنید و با همفکری مشتریان، لیستی از مزیت‌های رقابتی خود را شناسایی کنید. سپس روش‌های حمله خود را با زمان دقیق و مجریان آن بر اساس مزیت‌های رقابتی خود و به شیوه‌های خلاقانه مشخص و به این طریق برنامه بازاریابی خود را بر اساس استراتژی‌های خلاقانه با زمان‌بندی دقیق تنظیم کنید.

بازاریابی به روش چریکی در واقع ترکیب بازاریابی با خلاقیت و جذابیت است. برای تحقق اهداف در ضمن صبوری باید سعی شود اقدامی انجام شود که احساسات مشتری را بیشتر تحت تاثیر می گذارد.

به این مثال توجه کنید : اگر یک بازاریاب چریک بخواهد برای یک چسب بازاریابی کند شاید ایده ی زیر به ذهنش یرسد :
سکه های طلایی را با چسب قسمت های مختلف در خیابان بچسباند و در مقابل تلاش مردم برای برداشتن سکه ها کار تبلیغ و بازاریابی خود را به ثمر بنشاند!

منابع: ویکی پدیا و مقالات مربوطه

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.