بازاریابی عملیات و یا فرآیندی است که به ما این امکان را می دهد تا محصولات و خدمات خود را به منظور کسب سود به مصرف کنندگان ارائه نماییم. بازاریابی بینالمللی، استفاده از اصول بازاریابی برای بیش از یک کشور است. و لیکن بین بازاریابی بینالمللی و بازاریابی جهانی تفاوتهایی وجود دارد.
بسیاری از شرکتها و سازمان هامیدانند که اگر تنها روی بازارهای داخلی تمرکز کنند بدون تردید با محدودیت و سود کمتری مواجه خواهند شد بنابراین برای کسب سود بیشترو رخنه دربازارها به فکر گسترش کسبوکار خود هستند. همچنین شرکتها برای ادامهی رشد باید قادر به مقابله و رقابت با بازارهای جهانی باشند. در ادامه تعریف بازاریابی جهانی و بازاریابی بینالمللی و تفاوتهای آنها مطرح شده است
.بازاریابی جهانی چیست؟
بازاریابی جهانی درواقع فعالیتهای بازاریابی هماهنگ و یکپارچه در سراسر بازارهای چند کشور است. (Jonny K. Johansson ) بازاریابی جهانی را به عنوان برادر بزرگتر بازاریابی بینالمللی تعریف میکند.
این فرآیند شامل انتقال یک و یا چندمحصول و یا خدمت نهایی در سراسر جهان است. بازاریابی جهانی فراتر از فروش یک محصول بینالمللی است(شامل تمام فرآیندهای برنامهریزی، تولید، قرار دادن و ترویج محصولات یک شرکت در بازارهای سراسر جهان است ) شرکت ها و سازمان های بزرگ اغلب دفاتری در کشورهای مختلف دارند اما با گسترش اینترنت شرکتهای کوچک هم میتوانندمحصولات و خدمات خود را به مشتریان در سراسر جهان برسانند. در بازاریابی جهانی هیچ تفاوتی بین یک بازار محلی و بازاری در هزاران کیلومتر دورتر وجود ندارد و محصولی که عرضه میشود در هر دوی این بازارها یکسان است.