بازاریابی بینالمللی چیست؟
بازاریابی بینالمللی ،بازاریابی خدمات و کالا از یک کشور به سایر کشورها و همچنین شناسایی نیازهای مردم سراسر جهان میباشد. تفاوت اصلی بین بازاریابی داخلی و بازاریابی بینالمللی این است که بازاریابی بینالمللی استفاده از اصول بازاریابی برای بیش از یک کشور است در صورتیکه بازاریابی داخلی اقدام به شناسایی نیازهای داخلی یک کشور و ارائه کالا و خدمات مورد نیاز داخلی را شامل می شود. سازمانها باید تفاوت در ارزشهاوآداب و رسوم ملتها راشناسایی و مورد پذیرش قرار دهند و سپس به تناسب آداب و رسوم شناخته شده محصول و خدمات مورد نیاز مردمان آن کشور خاص راطراحی و ارائه کنند. هدف سازمان ها وشرکتها از ورود به بازارهای بینالمللی ایجاد فرصت مناسب برای کسب سود بیشتر است.
تفاوت بازاریابی بینالمللی و بازاریابی جهانی:
بازاریابی بینالمللی بسیار متفاوت با بازاریابی جهانی است آنها مشابه به نظر میرسند اما در بازاریابی بینالمللی تصمیمات در یک کشور با کارکنانی که در مورد بازارهای هدف اطلاعاتی دارند ساخته میشود، اما بازاریابی جهانی تمام جهان را یکی میبیند و محصولاتی را متناسب با نیازهای کل افراد تولید میکند.
اصلیترین تفاوت بازاریابی جهانی با بازاریابی بینالمللی این است که در بازاریابی بینالمللی رویکرد چند محوری در نظر گرفته میشود یعنی براساس عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره محصولات متناسب با آن کشور تولید و به فروش میرسد اما در بازاریابی جهانی در تلاش برای ساخت یک محصول واحد هستند که نیازهای کل مشتریان را برطرف کند.